قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اساسنامه یک تشکیلات منسجم و دارای مسئولیت تحت عنوان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است که برای تأمین مشارکت هرچه وسیع‌تر مهندسان در انتظام امور حرفه‌ای خود و تحقق اهداف این قانون تأسیس گردیده است. لذا آشنایی با آیین‌نامه‌ها، قوانین و مقررات آن برای کلیه مهندسان و فعالان صنعت ساختمان کشور الزامی می‌باشد. این قانون همچنین یکی از مواد اصلی آزمون نظام مهندسی می باشد.

 

آیین نامه های قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مشتمل بر ۴۲ ماده و ۲۱ تبصره است و آیین‌نامه‌های آن عبارتند از:

آیین‌نامه ماده ۴ (صدور پروانه مهارت فنی برای کارگران ماهر) مصوب ۱۳۷۴

آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵

آیین‌نامه ماده ۲۷ (ارجاع امور کارشناسی به مهندسان دارای پروانه اشتغال) مصوب ۱۳۷۹

آیین‌نامه ماده ۲۸ (تشکیلات حرفه ای کاردانهای فنی) مصوب ۱۳۷۹

آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۸۳

 

دانلود کتاب قانون نظام مهندسی ویرایش ۱۳۹۰

در این مطلب نسخه PDF کتاب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ویرایش ۱۳۹۰ که شامل متن قانون و کلیه آیین نامه های منبعث از آن می شود جهت استفاده کاربران گرامی قرار داده شده است.

 

دانلود قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (ویرایش۹۰)

 

اصلاحات و الحاقات قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

علاوه بر موارد فوق از سال ۱۳۹۵ تصویب نامه هیأت وزیران در مورد اصلاح موادی از آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ( تصویب‌نامه شماره ۱۶۰۲۷۷/ ت۵۲۶۶۰ ﻫ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۵ هیئت وزیران) و همچنین نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان نیز به عنوان بخشهای جدیدی از این قانون به مواد آزمون های ورود به حرفه مهندسان افزوده شده‌اند.

 

دانلود تصویب نامه اصلاح موادی از آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی
دانلود نظامنامه اصول اخلاق حرفه ای

 

جزوه اختصاصی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با اعمال آخرین اصلاحات و الحاقات در متن قانون

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از زمان تصویب تا کنون دستخوش تغییرات زیادی شده است و این تغییرات که شامل اصلاحیه ها، تبصره ها و بندهای الحاقی و غیره هستند در قالب چندین تصویب نامه مجزا به شرح زیر ضمیمه این قانون گردیده اند:

  • تصویب نامه اصلاح مواد 53، 55، 56، 71، 73، 101، و 114 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (ص144 کتاب)
  • تصویب نامه اصلاح مواد 59، 60، 61، 62، 66، 71، 72 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (ص161 کتاب)
  • تصویب نامه اصلاح مواد 59، 60، 66 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (ص167 کتاب)
  • تصویب نامه اصلاح ماده 60 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (ص169 کتاب)
  • تصویب نامه اصلاح مواد 1، 4، 5، 8، 10، 13، 18، 21، 22، 23، 36، 37 و 38 آیین نامه تشکیلات حرفه ای کاردانهای فنی (ص171 کتاب)
  • تصویب نامه الحاق ماده 2 مکرر و اصلاح مواد 3، 7، 46، 52، 54، 59، 60، 72، 73، 75، 79، 82، 85، 86، 90، 91، 97، 100، 101 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (فایل جداگانه)
  • نظامنامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان موضوع ماده 2 مکرر آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

همانطور که مشاهده میکنید تعدد این اصلاحات و الحاقات بحدیست که برای یک ماده از قانون چندین بار اصلاحیه صادر شده است و مواجهه با چنین حالتی در آزمون های جزوه باز که داوطلب میباست با مراجعه مستقیم به منابع ورق زدن صفحات کتاب پاسخ سوالات را بیابد بسیار مشکل ساز خواهد بود. جهت رفع این مشکل تیم مؤلفان آزمون مهندسان اقدام به تهیه یک جزوه اختصاصی برای این قانون نموده اند. جزوه‌ اختصاصی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با اعمال آخرین اصلاحات و الحاقات در متن قانون باعث می‌شود داوطلب در کلاف سردرگم اصلاحات و الحاقات متعدد این قانون گرفتار نشود و با سرعت و دقت بالاتری پاسخ سوالات طرح شده از این قانون را بیابد.

در این جزوه کلیه اصلاحات و الحاقات مندرج در کتاب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (ویرایش ۱۳۹۰) و همچنین تصویب‌نامه اصلاح موادی از آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی در متن اصلی قانون اعمال گردیده است، علاوه بر این نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان نیز ضمیمه این جزوه شده است. بنابراین داوطلبانی که از این جزوه استفاده می‌کنند دیگر هیچ نیازی به کتاب « قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان » و ملحقات آن از جمله « تصویب‌نامه اصلاح موادی از آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی » و همچنین « نظام نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی » نخواهد داشت.

 

دانلود جزوه اختصاصی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با اعمال آخرین اصلاحات و الحاقات

 

دانلود قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ویرایش ۱۳۹۰

دیدگاه بگذارید

avatar